Huilebalken

In mijn Twittertijdlijn verschijnt van tijd tot tijd reclame. ‘Promoted’ bericht heet dat. Vaak zijn dat berichten over cryptovaluta of reclame voor hebbedingetjes zoals zaklampen. Op beleggingsadviezen reageer ik nog wel eens met een kwinkslag naar de pagina ‘gezond beleggen’ van het Voedingscentrum, maar verder laat ik de reclame doorgaans voor wat het is. Twitter moet immers ook inkomsten genereren, zo simpel is het.

Een paar weken terug verscheen er reclame van Philip Morris International (PMI) op Twitter. Zoals u weet is tabaksreclame verboden in veel landen waaronder Nederland. Dit was geen echte reclame maar een soort meertrapsraket. Het Twitterbericht, niet rechtstreeks van PMI zelf maar van The Economist Impact, verwees naar dit artikel.

De tabaksgigant had The Economist Impact gevraagd een stukje te tikken over illegale handel in sigaretten. The Economist Impact doet onder meer aan ‘branded content’. Dat is een duur woord voor een reclame- of PR-boodschap, die vermomd is als serieus nieuwsartikel. De opdrachtgever, in dit geval de tabaksreus, bepaalt de inhoud. Eerlijk is eerlijk, in kleine letters lees je ‘advertisement feature’ op deze webpagina van The Economist. In dit geval ging het om een verhaal dat overheden(!) enorm veel schade lijden door illegale tabak en andere contrabande. Immers, illegale tabak omzeilt accijns. 

En wat lazen we onder meer? ‘The illicit cigarette trade has hugely negative health, security and economic impacts.’ Je moet maar durven. Negatieve gevolgen voor de gezondheid! De legale tabaksindustrie heeft de voortijdige dood van ruim de helft van zijn clientèle op zijn geweten. Van illegale tabak weten we het niet zeker, maar ik verwacht geen werelden van verschil qua gezondheidsschade.

En iets verder in het stuk komt de aap echt uit de mouw. Het hoofd illegale handel van PMI over illegale sigaretten: ‘…an obstacle to switching to alternative products…’. Philip Morris is de vos die de passie preekt. Als tabaksverslaafden goedkope illegale sigaretten kunnen krijgen, denken ze allicht minder snel aan overschakelen op alternatieven. PMI haalt het grootste deel van de omzet en de aantrekkelijke winsten uit tabaksproducten én probeert tegelijkertijd mensen die willen stoppen met roken aan zich te blijven binden door ‘rookloze alternatieven’. Philip Morris is de producent van IQOS/Heets, een apparaatje waarmee tabaksstaafjes worden verhit, en dat ze al te graag aanprijzen als alternatief voor mensen die willen stoppen met roken. Deze vorm van nicotinetoediening is echter minstens zo verslavend als gewone sigaretten en over de gezondheidseffecten is nog niet alles bekend, maar dat het ongezond is staat wel vast. Ik schreef daar al eerder over.

Ik heb trouwens niet de indruk dat PMI heel erg begaan is met overheden die accijnzen mislopen, maar wel dat ze niet graag klanten kwijtraken aan de illegale handel. Klanten die hun reguliere producten kopen of die ze anders misschien in de fuik van hun ‘alternatieve’ producten kunnen vangen. En hoge accijnzen en dus dure sigaretten leiden ertoe dat mensen minder gaan roken (zoals in Australië) en hopelijk minder jongeren beginnen met roken.

Goed. Het mooie van Twitter is: je kunt reageren. Op de reclameboodschappen van PMI reageerde ik dus met de visie dat handel in sigaretten, legaal of niet, altíjd als illegaal moet worden beschouwd. Immers, het verslavend product waarmee de tabaksindustrie op de langere termijn bij een groot deel van zijn afnemers ernstige gezondheidsschade en een voortijdig overlijden bewerkstelligt hoeft je wat mij betreft niet legaal te noemen. De wetgever denkt daar anders over, maar da’s een andere discussie.

PMI en zijn penvoerder The Economist Impact zwegen in de reactiemogelijkheid van Twitter in alle talen, maar nadat ik drie, vier keer in deze trend had gereageerd, bleek de reactiemogelijkheid onder volgende gesponsorde tweets van PMI te zijn verdwenen. De huilebalken van de tabaksindustrie krijgen wellicht niet graag tegengas bij hun verhaaltjes-voor-de-vaak.

Gelukkig heb ik hier op mijn website een eigen platform. Daarom, PMI en The Economist Impact: probeer jullie verborgen agenda bij een andere gelegenheid nóg beter uit het zicht te houden, want dit was totaal ongeloofwaardig.

Echt stoppen met roken? Klik hier!

[Foto: Tim Reckmann / pixelio.de]

Share